Saturday, August 12, 2017

Atif dan simptom speech delay

Assalamualaikum Diariku...

Sebenarnya dah lama Mama nak menulis tentang Atif si bongsu Mama ni... Lambatnya dia nak bercakap.

At 2 years and 10 months old, words that he can fully pronounce are Mama, Baba, Kakak, Abang, Atif and Air. Other than those words, he can only pronounce the end of the words.

Contohnya kalau Mama tanya Atif buat apa tu? ...kan (MAKAN).
Tidur jadi DO. Limau jadi MAU. Buah jadi WAH.

Dan Atif masih belum boleh menggabungkan dua perkataan pendek dalam percakapannya. Jika kanak-kanak lain di umur menjangkau tiga tahun boleh menyebut "Mama, nak buah" Atif hanya menyebut "Mama, wah" (Mama, nak buah), " Mama, do" (Mama, nak tidur), "Mama, mau" (Mama, nak limau).

Tapi dua tiga minggu kebelakangan ni, ada sedikit peningkatan, dia dah boleh tambah satu lagi bunyi di depan sebutan hujung tu...

Contohnya, makan jadi AKAN. Limau jadi MMAU. Buah jadi UWAH. Mandi jadi ANDI. Hrmmmmm, perubahan ke arah kebaikan ke atau makin teruk tu? Mama harap sangat bila dia masuk umur 3 tahun nanti, makin banyak perkataan yang Atif boleh sebut dan secara penuh satu perkataan.

Angah (Mommy Amjad) cadangkan Mama bawa Atif ke sesi speech theraphy. Tapi, perlu ke Mama pergi sekarang? Atau Mama tunggu Atif umur 3 tahun dulu? 22.09.2017 nanti Atif genap 3 tahun.

Kalau dihitung dari segi umur masuk sekolah, tahun depan Atif dah dikira 4 tahun. Ajmal masa umur 4 tahun, Mama dah masukkan ke Tadika Al-Amin. Atif ni kalau masukkan sekolah tahun depan, memang kena tolak kot sebab masih pakai pampers, cakap pun hujung-hujung je... ustazah tak faham nanti.

Ya Allah, Kau permudahkanlah dan lancarkanlah lisan anakku Muhammad Atif Raihan...aamiiiiiiin.


No comments:

Post a Comment

Happy Hour...

Happy Hour...
with cousins.... Abg Danish, Kakak Mya dan Yaya

Sayangsssss.....

Sayangsssss.....
Asyik menonton Monster House ~kali ke-10~

School Holiday 2015

School Holiday 2015
@ Chengal Hill Retreat Kg. Janda Baik

@ Le Village Beach Resort Kuantan

@ Le Village Beach Resort Kuantan
Mama bertanding menembak, Baba temankan anak2. Tiap2 hari request nak mandi kolam. Baba sampai demam sebab boring...

Apple of my eyes..

Apple of my eyes..

Hurin Ain.. Bidadari Baba & Mama

Hurin Ain.. Bidadari Baba & Mama
10/03/2008 - 25/03/2008

First Momento

First Momento
Wajah tulus mulus anak-anak di hari pertama kelahiran...

Anugerah & Amanah Allah untuk Baba & Mama

Anugerah & Amanah Allah untuk Baba & Mama

I love all of you to the moon and back!

I love all of you to the moon and back!

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008 | The Blog Full of Games

Back to TOP